dilluns, 31 de maig del 2010

Llibre sobre trens

Aquest volum presenta els coneixements sobre un tema molt atractiu als infants: tracta un àmbit de la realitat social d’una gran presència, com és la comunicació i el transport
per tren.
Hi poden trobar textos explicatius i esquemes, amb vocabulari tècnic i específic. Tant els textos com les il·lustracions –dibuixos i fotografies– pretenen acostar l’infant al coneixement
objectiu d’una part de la realitat.
El llibre presenta diversos nivells de lectura: observació de les fotografies, lectura dels noms dels cartells, cerca d’una informació concreta, ampliació de coneixements, etc.
Les diverses mides i tipografies de les lletres orienten aquests diversos plans de lectura. Tot plegat fa que el llibre es pugui llegir de diverses maneres i diverses vegades, sense
un ordre preestablert. El que ha de prevaldre en la lectura són els interessos de cada infant.
S’observa la il·lustració i es parla de les estacions. S’observen les icones que indiquen els serveis que ofereix una estació, es comenten i es llegeixen els noms que les acompanyen. Se’ls pot fer adonar dels dos sistemes emprats per representar una mateixa cosa i es pot comentar la utilitat de cadascun. Seguidament, se’ls invita a mirar els detalls de l’estació que hi ha a la il·lustració i a trobar-hi els llocs on hi ha situats els principals serveis. S’observen les il·lustracions i es comenten. En aquesta doble pàgina són molt diverses: a la pàgina 8 hi ha el primer pla d’una VIA que n’explica detalladament les parts. A sota hi ha una reproducció d’un gravat antic. A la pàgina 9 hi ha tres il·lustracions ben diferents de les anteriors: una de gran i dues de petites. Es llegeix la informació principal i, amb l’ajut de les il·lustracions, es comenta com ho fa el tren per travessar rius, mars i muntanyes. S’observa que en aquesta doble pàgina hi ha tres tipus d’informacions: una amb lletra més gran i negreta, una altra amb lletra mitjana i una altra amb lletra molt petita. Quin text ens deu anunciar de què parla aquesta doble pàgina, com si fos un títol? Es prova de llegir entre tots i es comenten les paraules PASSATGERS i MERCADERIES. Es tracta d’informacions complementàries i de curiositats que poden interessar en una primera lectura o en posteriors lectures. L’adult pot oferir-se a llegir aquelles informacions que l’infant li demani. Després es poden comentar. S’observen les fotografies del tren i se’n busquen els elements essencials: LA LOCOMOTORA, ELS VAGONS i LA VIA. Entre l’adult i l’infant es llegeix el text i es comenta la definició. A la pàgina 4 només hi ha el nom EL TREN, com a la coberta, i a la pàgina 5 hi ha l’explicació. Després, es busca la paraula LOCOMOTORA al text i s’indica en quines fotografies es veu; es pot fer el mateix amb les paraules VAGÓ i VIA.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada